fredag 20 april 2018

Batteri till ekolodet

Batteri till ekolodet

Men att veta vilket batteri, och hur stort det ska vara för att driva ekolodet kan vara. Räcker det med ett mindre 12v batteri eller måste jag köpa ett riktigt fritidsbatteri för att klara av strömförbrukningen. Kör enbart elmotor i ekan och det räcker att släpa på ett tungt batteri till motorn för.


Ska jag ha ett Biltema batteri eller ett Li-Ion batteri ? Till slut så tröttnade jag på att ständigt få titta på ekolod som slocknar och då började jag. Gör alla ekolod portabla. Vi har också paket för de som redan har batteri i båten.


AGM batteriet på Ah driver ekolod med 5" skärm med full ljusstyrka 7. Portabel batterilåda till ekolodet och belysning. Fishfinder Mounts lösningar gör alla ekolod portabla så de passar kajaker.


Batteri till ekolodet

Detta batteri har USB portar för laddning av mobiltelefoner eller kameror. Det viktiga TROR jag är att elmotorn sitter på ett eget batteri. Jag kör ekolod på startbatteriet tillsammans med nån ledlist, men elmotorn på helt eget batteri. Ventilreglerat batteri som är perfekt för att driva ett ekolod med.


Om man sätter ekolodet på standby när man hittat fisken (de flesta ekolods tillverkarna har den funktionen) räcker batteriet flera dagar. Lowrance HOOK2-4x GPS. Paketet innehåller batteri. Jag har båda loden kopplade till samma batteri och kablarna ligger nära varandra, men eftersom störningarna bara funnits i 2d-lodet och inte i. Den är det perfekta valet för alla som vill.


Batteri till ekolodet

Vilket batteri ska du då ha till ditt ekolod ? Tänkte om man kunde koppla det till ett bil batteri genom en strömbrytare samt kanske koppla på ett 12v uttag för att ladda mobilen eller ha. Ta bort batteriluckan på den trådlösa ekolodsgiva- ren.


Tryck på låsblocket på batterihållaren så kommer batteriet ut, se bilden (fig. 1 fig. 18).


Väskan innehåller ett laddbart 12V batteri och laddare, förvaringsutrymme för ekolod och kabel samt sugkoppsfäste för ekolodet och en flytanordning. Hållare för batteriet. Laddare till 12V batteri.


Vattentät kontakt att koppla ihop ditt ekolod med batteriet. Jag hatar att bära på för mycket saker och allt ska vara lätt och enkelt. Jag hade ett litet AGM- batteri över och i garaget stod dessutom en övergiven batterilåda med. Med Garmins ekolodsväska kan du ta med dig ditt ekolod vart du än befinner dig.


Skulle montera ett ekolod i båten. När jag trycker igång strömbrytaren för att. Alla Deeper ekolod drivs med ett litium-polymer batteri, och genom att ladda det regelbundet. Kraftiga fysiska stötar kan orsaka irreparabla skador på ekolodet.


Alla ekolod görs portabla med deras kompletta paket med batteri och givarhållare som spänns fast runt pontonen. Denna film visar paketet. Dags att köpa ett nytt batteri till din båt?


Perfekt för mindre båtar som inte har batteri fast installerat. Men att flytta lodet, givarhållaren och batteri är lite värre så jag valde att bygga en smidig lösning som är lätt att frakta, enligt mig. Matar jag ekolodet med ett separat batteri är störningarna helt borta och allt funkar felfritt, men det batteriet tar ju slut utan laddning.


Ekolodstyp, Högfrekvent CHIRP- ekolod. Maxdjup, 2m (9fot). Givarens strålfält, 25°. Jag har tänkt att ha ekolodet (fishfinder) igång medan jag fiskar.


Motorn är då avstängd och ekolodet får då ström från båtens enda batteri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.