måndag 1 april 2019

Fel på bränslemätare båt

Exakt samma hände mig i gammal båt som stått med halv tank diesel under vintern. Allt som var ovanför bränsleytan var rostigt. Har haft samma problem och det visade sig vara givaren som lagt av, tydligen ganska vanligt om det är en med vipparm. Om du tar ut givaren och.


Om mätaren rör sig, då ditt problem är med bränslenivå i tanken och det kommer att behöva bytas ut. Har problem med bränslemätaren som hoppar upp ett par mm trots att tanken är full när jag vrider på tändningen.

Lägger jag kabeln som ansluter. Alla mekaniska givare slits oavsett om båten ligger vid bryggan eller är ute. Naturligtvis är slitaget större på motorbåtar än segelbåtar. På så sätt är det lätt att se ifall man köpt fel givare till sitt instrument.


Så jag har oanvänd en europagivare som jag inte har. Har idag installerat en ny tankarmatur i min fuelcell! Allt funkar fast mätaren visar fullt när tanken är tom och tvärtom.


Min bränslemätare är kass på min 25l bensintank.

Men jag har kanske fel. Samtidigt rekommenderar jag dig att ha minst en extra tank i båten vid framtida båt - och fisketurer. Tänkte redan för bra länge sedan höra av mig och låta dig och dina kolleger veta att jag har mycket positiva erfarenheter av SeaSmart-installationen i min båt.


Med den nya typen av båt - motorer som är. Vår bränslemätare får sina värden från en elstyrd impeller. BRÄNSLEMÄTARE 52MM.


En viktig säkerhetsdetalj till sjöss, är att alltid veta hur mycket bränsle som finns kvar. Kopplas till den pålitliga S3-givaren som finns i längder mellan 1mm. Logo_erlands hjertmans. Hitta din närmaste Gobius-återförsäljare.


Och om det kunde vara så enkelt att lösa ett mångårigt problem med krånglande tankmätare. Utmaningen som Anders Meiton såg framför sig var att skapa en. Detta klipp visar hur man tar isär givaren för bränsletanken. Ombesörj god ventilation när ni gör detta!


Båtsäkerhetskontroll kan utföras på för nyttjande rustad båt på land eller sjösatt och riggad båt. Förklara då varför ett fel innebär risk och försök ge råd om hur felet kan avhjälpas. Vad har du själv för båt ?

Fel på bälgarna är alltså väldigt allvarligt. Roderindikatorn. Dock har jag fått ett störende fel, mätaren går åt fel håll. En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom.


Teori: Om tankmätaren visade fel, fick jag helt enkelt bensinstopp. Köpte en splitter ny båt med 1liter fast tank i våras, med två tankmätare.


Kopplade på ett batteri till flödessensorn och kopplade utsignal till cykeldatorn. Finns det någon kunnig. Tyvärr fungerar det ej. Jag hade samma problem.


Uppdatering sker med ett intervall på 2-s. Modulen använder ett. Har varit på biltema idag och köpt tankgivare till båt, kan tippsa om däras 250mm givare.


Denna manual har tagits fram för att hjälpa dig att använda din båt på ett säkert och komfortabelt. Görs inte det inom skälig tid vid upptäckt av skada eller fel gäller ej garantin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.