torsdag 4 april 2019

Vilka mobiler har trådlös laddning

Slaviskt namn, vars efterled på nordisk botten har uppfattats som ett ord med bet. Dagny Nordiskt namn, sammansatt av dag och ny. Daniel Hebreiskt namn.


Agneta horn var visserligen barnbarn till Axel Oxenstierna, men hon skulle kanske. Den første RICE tapetkollektion var et klart eksempel på, at.


Duro - Gammalsvenska Wallpaper Stores, Kitchen Wallpaper, Paper. När vi rev ner gipset som var uppreglat på väggarna hittade vi flera fina gamla tapeter. Namnen på grevens familj och Johanssons egen familj var prydligt. Sista ggn en stafningsreform fölgde en ändring i uttalet var den ggn, och det har jag intet bojkottat.


Skulle jag "liggja uppå sengen och lagha hol. För ett ögonblick satt de bara och stirrade på datorskärmen. Fan, det är ju på någon slags gammalsvenska ”, sa hon besviket. Tiod eller T jod såsom mera lik- ljudigt med.


Var ock en är härre över sin stackare. Av hönan blir ägg, av ägg blir hönan. I brist på höns håller räven till godo med skator. För några år sen var jag på en kurs i förhandlingsteknik (ledd av en engelsman) och han använde ordet ”tillit” i precis den meningen.


Palindromet som går åt båda. I vår nordiska språkgemenskap har många ord för fönster använts genom tiderna. Vindöga, som på fornsvenska hade formen vindögha, på forndanska.


Vilka mobiler har trådlös laddning

Jag tror att det var ett brädspel som uppfanns i Fnyckelbo. Det är samma låt som »Nu går vi runt om ett enebärssnår, enebärssnår» – fast på gammelsvenska. Fråga: Jag har en språkfråga som jag funderat på ett tag nu: varsågod kontra var så god. Betyder det egentligen samma sak?


Vilka mobiler har trådlös laddning

SAOL uppger att interjektionen. Herrens löfte till Abraham på gammelsvenska och på Fredrikamål. Mönstren var gärna på vit eller naturfärgad botten, eventuellt med inslag av guld. Men det mest tidstypiska tapeterna var riktigt mörka, gärna med svart botten.


Ramsa till lek från nordvästra skåne. Man satte en nyckelpiga på handen, läste ramsan och den vars nyckelpiga först flög iväg hade vunnit. Synonym agerhuna. Numera är ordet tyvärr mer.


Vilka mobiler har trådlös laddning

Dialektala or uttryck och gammalsvenska ord från Östra. Det var något som lät=jag hörde något. Sök i tre ordböcker på en gång. Tusentals klassiker fritt tillgängliga på litteraturbanken.


Vill du diskutera litteraturen med andra? Gå med i en bokcirkel med. Var en herrans massa år sedan jag såg den på ett plakat skrivit med gammelsvenska.


Mycket möjligt att det kan ha varit ett citat från någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.